DO POBRANIA http://www.sp94.waw.pl/wp-content/uploads/2019/10/WSDZ-sp94.docx
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
w Szkole Podstawowej nr 94
im.Pierwszego Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego
w Warszawie ul. Cietrzewia 22a
na rok szkolny 2017/2018
- Ocena zapotrzebowania na WSDZ w Szkole Podstawowej nr 94
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia. System ten określa rolę i zadania osób odpowiedzialnych w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy. WSDZ jest częścią planu wychowawczego szkoły i jest włączony do Statutu szkoły. Adresatami projektu są uczniowie, ich rodzice, nauczyciele i instytucje wspomagające proces doradczy.
Dobrze przygotowany uczeń do podjęcia decyzji edukacyjnej i zawodowej to taki, który wie jakie ma zainteresowania i predyspozycje, potrafi dokonać samooceny, zna swoją wartość, ma plany na przyszłość.
Opracowany WSDZ na rok szkolny 2016/2017 usprawni pracę szkoły i przepływ informacji doradczej.
- Założenia i cele WSDZ
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego zakłada, że:
- wybór zawodu jest procesem rozwojowym i stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia;
- na wybór zawodu składają się: wiedza o sobie, wiedza na temat zawodów, wiedza o rynku pracy;
- na wybór zawodu wpływają głównie cechy osobowościowe jednostki (temperament, charakter, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności), umiejętności, doświadczenia, wyznawane wartości i normy, czynniki emocjonalne, zdrowotne, rodzaj i poziom wykształcenia, wpływ rodziny , aktywność własna jednostki;
- preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się w toku życia człowieka;
- działania w ramach WSDZ muszą być systematyczne, zaplanowane i realizowane wg harmonogramu pracy szkoły;
- WSDZ obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami (Radą Pedagogiczną);
- WSDZ ma charakter planowych działań ogółu nauczycieli i koordynowany jest przez szkolnego doradcę zawodowego, dzięki czemu wszelkie działania szkoły mają spójny charakter.
Cele programu WSDZ:
Przygotowanie uczniów do trafnego wyboru drogi dalszego kształcenia i zawodu. Cel główny wykazuje konieczność kształcenia u uczniów konkretnych umiejętności i dyspozycji, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania w różnych rolach zawodowych i społecznych. Jest zobowiązaniem całej społeczności szkolnej do systematycznych oddziaływań wychowawczo – doradczych.
Cele szczegółowe
Uczniowie :
- rozwijają umiejętności pracy zespołowej, przełamywania barier środowiskowych oraz kształtowania właściwych relacji społecznych;
- wiedzą jak się uczyć i rozwijać swoje zainteresowania, pasje i talenty;
- posiadają informacje o zawodach z najbliższego otoczenia; ;
Nauczyciele:
- potrafią diagnozować potrzeby i zasoby uczniów;
- rozwijają talenty, zainteresowania, zdolności, predyspozycje;
- wspierają rodziców w procesie doradczym, udzielają informacji, lub kierują do specjalistów;
- znają ofertę szkół, zasady rekrutacji;
- włączają przedstawicieli instytucji w proces orientacji i doradztwa zawodowego w szkole.
Rodzice:
- znają swoje dziecko;
- są zaangażowani i przygotowani do pełnienia roli „doradców”;
- znają czynniki ważne przy wyborze szkoły i zawodu;
- znają ofertę szkół, zasady rekrutacji;
- wiedzą gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci w sytuacjach trudnych;
- angażują się w pracę doradczą szkoły (np. prezentują swoje zawody, instytucje).
- Przepisy prawa polskiego i unijnego dotyczące doradztwa zawodowego
Najważniejsze założenia związane z realizacją WSDZ w szkole zawarte są w dokumentach:
- Prawo oświatowe[1]-art. 292 ust. 1Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę , art. 109 ust. 1 pkt 7 Ustawy – Prawo oświatowe
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r., Nr 67, poz. 329 ze zm.) zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia”.
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r . – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r., Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz.1304, Nr203, poz. 1966, Nr 228, poz.2258 oraz z 2004 r., Nr 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845) – dotyczy zasadności zatrudnienia w szkole doradcy zawodowego.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001r. Nr 61, poz. 624, z 2002 r. Nr 10, poz. 96, z 2003 r. Nr 146, poz. 1416) nakładają na dyrektorów i rady pedagogiczne „obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu”.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2013.532 z dnia 7 maja 2013 r.). Zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej… prowadzą nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści.
- Podstawowe pojęcia z zakresu orientacji i poradnictwa zawodowego
Poradnictwo zawodowe
Długofalowe i wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję i zawodowy sukces.
Orientacja zawodowa
Działania wychowawcze szkoły, rodziców, i innych osób, grup i instytucji – mające na celu przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, których ważnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu i szkoły.
Doradztwo zawodowe
Świadczenie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji. (K. Lelińska)
Doradca zawodowy
Osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia, uwzględniając ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową a także potrzeby rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracując z rodzicami i nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów oraz wykorzystując w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej (Klasyfikacja Zawodów i Specjalności)
Informacja zawodowa
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów podejmowanych decyzji ( K. Lelińska)
Informacja edukacyjna
Zbiory danych potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem (G. Sołtysińska)
- Funkcjonowanie WSDZ w Szkole Podstawowej nr 94 w Warszawie
Za realizację WSDZ odpowiada Dyrektor szkoły, doradca zawodowy, pedagog, psycholog szkolny, bibliotekarz, nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy i inne osoby wspomagające działania doradcze. Wspólne planowanie działań systemowych przez specjalistów i nauczycieli, pozwoli podzielić się poszczególnymi zadaniami adekwatnie do posiadanej przez nich wiedzy, doświadczeń, kompetencji w obszarze wychowania, przedsiębiorczości, doradztwa i orientacji zawodowej.
Treści z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w szkole w ciągu roku szkolnego, zgodnie harmonogramem działań WSDZ.
- Formy, metody i techniki pracy doradczej
Formy pracy adresowane do uczniów
- Warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, radzenie sobie ze stresem.
- Udostępnianie informacji o zawodach, szkołach.
- Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.
- Udzielanie indywidualnych porad uczniom.
- Organizowanie wycieczek.
Metody w poradnictwie grupowym najczęściej stosowane w pracy doradczej to:
- Burza mózgów, dyskusja.
- Metoda dramy – inscenizacje i odgrywanie ról.
- Metody testowe (kwestionariusze, ankiety, testy).
- Metody audiowizualne – filmy edukacyjne, zasoby Internetu i programy multimedialne, prezentacje multimedialne.
- Treningi umiejętności społecznych, mini wykłady, pogadanki.
Techniki plastyczne, kwestionariusze, wywiady, gry i zabawy.
- Efekty wynikające z wdrożenia WSDZ w Szkole
- Kształtowanie aktywności zawodowej uczniów.
- Pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z dalszą edukacją i z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci.
- Dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
- Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
- WSDZ na rok szkolny 2017/2018
Program edukacyjny nosi nazwę „Mądrze zaplanuj swoją przyszłość” – kl.VI– obejmuje następujące tematy:
I – PRACA
II – ZAWODY
III – KIM CHCĘ ZOSTAĆ W PRZYSZŁOŚCI?
IV a – ZAINTERESOWANIA
IV b – UMIEJĘTNOŚCI
Zajęcia z doradztwa zawodowego w klasach VII- realizowane będą wg indywidualnego programu opracowanego przez nauczyciela prowadzącego zajęcia i zaopiniowanego przez radę pedagogiczną.
Uczniowie klas IV – VI będą uczestniczyć w konkursie „Marzę o zawodzie”
- Ewaluacja
Ewaluacja WSDZ jest niezbędna, aby działania doradcze na terenie szkoły były zgodne
z oczekiwaniami i potrzebami uczniów i ich rodziców.
Formy ewaluacji- rozmowy z uczniami, rodzicami, nauczycielami.
Harmonogram działań
Zadanie | Planowany termin realizacji | Rodzaj aktywności | Osoba odpowiedzialna | |
1. | Zapoznanie rady pedagogicznej
z planem WSDZ na rok sz. 2017/2018 |
sierpień | Rada szkoleniowa | Koordynator WSDZ |
2. | Przedstawienie wychowawcom klas VI propozycji scenariuszy zajęć „Mądrze zaplanuj swoją przyszłość” | wrzesień | Indywidualne spotkania koordynatora z wychowawcami klas VI celem przedstawienia propozycji scenariuszy zajęć | Koordynator WSDZ |
3. | Realizacja zajęć wg scenariuszy | październik/ maj | Wychowawcy klas VI | |
4. | Realizacja zajęć z doradztwa zawodowego w klasach VII |
Wrzesień-czerwiec |
Przydzielony nauczyciel | |
5. | Realizacja zajęć w klasach II-„Zawody spotykane na co dzień”
Realizacja zajęć w klasach III- „Zawody moich bliskich” |
XII – II
III-V |
Prowadzenie zajęć przez uczniów klas VI | Opiekun SU |
6. | Poznawanie zawodów w swojej okolicy | Cały rok szkolny | Udział uczniów w wycieczkach organizowanych do różnych instytucji, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów | Wychowawcy klas |
7. | Diagnozowanie mocnych stron, uzdolnień, potrzeb i predyspozycji uczniów | styczeń-maj | Przeprowadzenie testu „Barwy preferencji zawodowych” – kl.III
i „Labirynt zawodów”- kl.VI |
Koordynator + wychowawcy klas III i VI |
8. | Udział w spotkaniach organizowanych przez koordynatora z poradni psychologiczno-pedagogicznej | co 2 miesiące | Spotkania | Koordynator z ppp |
9. | Udział w konkursie dla koordynatorów doradztwa zawodowego szkół podstawowych | październik-maj | koordynator | |
10. | Udział uczniów w Warszawskim Konkursie Wiedzy o Zawodach „Mój wymarzony zawód” | grudzień-maj | Przygotowanie uczniów do udziału w konkursie | |
11. | Poszerzanie wiedzy w zakresie doradztwa zawodowego | Zgodnie z planem spotkań ustalonym przez B.E. | Udział w konferencjach, szkoleniach | koordynator |
12. | Rozwijanie aktywności uczniów w ramach SU i wolontariatu | Cały rok szkolny | Przeprowadzanie zajęć dla klas młodszych, akcje charytatywne | SU |
13. | Organizowanie porad konsultacji dla uczniów, rodziców, nauczycieli | Cały rok szkolny | Zgodnie z potrzebami | koordynator |
14. | Organizowanie spotkań z koordynatorem z PPP | Zgodnie z potrzebami | koordynator | |
15. | Monitorowanie na bieżąco realizację zajęć | Cały rok szkolny | koordynator | |
16. | Ewaluacja dotycząca realizacji WSDZ | czerwiec | ankieta | koordynator |
Koordynator WSDZ
mgr Barbara Wojtyś
http://esukacja.warszawa.pl/kształcenie
http://www.doradztwo.koweziu.edu.pl/
[1]Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017 poz.60 ze zm.)